Uitgebreid zoeken
Indische vrouwen in het Nederlandse culturele leven
De komst van ongeveer 350.000 Nederlands-Indische repatrianten blijkt een verrijking voor het culturele leven in Nederland. / De komst van ongeveer 350.000 Nederlands-Indische repatrianten bleek een verrijking voor het culturele leven in Nederland. Waren het niet de Tielman Brothers die de Rock’n Roll uit Nederland op de internationale kaart hebben gezet? Waren de Blue Diamonds niet het Nederlandse equivalent van de Engelse 'mercy beat'. Snel werd duidelijk dat binnen de groep Indische Nederlanders veel muzikaal talent aanwezig was. Talent voor het grote amusementspubliek, maar ook talent dat marginale groepen weet aan te spreken. De Indische diva bij uitstek is zonder twijfel Anneke Grönloh, die op 7 juni 1942 geboren werd op Noord-Celebes. Haar debuutsingle uit 1960 is het zelfgeschreven Maleise lied Asmara. In Nederland is het nummer geen succes, maar in Singapore staat het nummer drie maanden in de hitlijst. Naast tienerliedjes verschijnen er ook platen in het Maleis, uitgevoerd met The Dutch Swing College Band. In 1962 heeft zij haar eerste nummer-één-notering met het nummer 'Brandend zand'. Met vier nummer-één-noteringen op een rij groeide zij uit tot een tieneridool. Die status is van korte duur, maar zij blijft daarna een zeer gewaardeerd en veelzijdig artiest. Andere bekende vrouwelijke Indische artiesten zijn: Astrid Seriese, die met haar warme stem tot de grootheden van jazzvocalisten kan worden gerekend; Suzanne en Monique Klemann, de twee zussen die als Loïs Lane eind jaren tachtig en begin jaren negentig het popcircuit bestormen; Julya Loko en Dewi, de Idolsster. De voor het grote publiek herkenbare Indische actrices zijn onder andere Gepke Witteveen, bekend van de soapserie Goudkust en Ghislaine Pierie, bekend van de succesvolle televisieserie ‘Rozengeur & Wodka Lime’. Verder kennen wij natuurlijk Georgina Verbaan, Sylvie Meis, Patty Brard, Sandra Reemer en Patricia Paay. Opvallend is dat bij deze Indische iconen van de amusementswereld de Indische identiteit nauwelijks tot geen rol van betekenis speelt. Centraal staat het artiestenvak. Er zijn uitzonderingen. Bij kleinkunstenaar Elsbeth Vernout is de zoektocht naar haar Indische identiteit juist een ijkpunt.
verhaal
1942
Kunst en cultuur / Arbeid en Economische zelfstandigheid / Scholing en leren
Nederlands-Indie
Aletta
via de website van Aletta.

MondriaanstichtingVSB-fondsSNS ReaalPrins Bernard CultuurfondsOC&WVROM